تکنیک موعظه و تأثیر گذاری تضمینی
برای تأثیرگذاری و اثر بخشی موعظه و نصیحت در فرآیند مباحث تربیتی و اخلاقی رکن اصلی موعظه «واعظ» است، که باید دارای خصوصیات و ویژگیهای ممتاز و قرآنی باشد، هر گونه ضعف و نقص در شخصیت دینی، قرآنی و اخلاقی «واعظ» کارایی نصحیت و وعظ را از رونق خواهد انداخت
عناصر و الزامات ضروری موعظه و نصیحت
با یک نگاه علمی به مسأله موعظه و نصیحت به خوبی میتوان ارکان و اجزایی را برای آن بر شمرد، ارکانی همچون: واعظ، محتوا و پیام، و همچنین مخاطب، هر یک از این اجزاء و ارکان ثلاثه در فرهنگ و منطق قرآن کریم نیازمند خصوصیات و بایستههای طلایی و ضروری هستند تا اینکه تکنیک موعظه بتواند در مسیر تربیتی کارایی و اثر بخشی خود را حفظ نماید.
واعظ و نصحیت کننده نمونه
برای تأثیرگذاری و اثر بخشی موعظه و نصیحت در فرآیند مباحث تربیتی و اخلاقی رکن اصلی موعظه «واعظ» است، که باید دارای خصوصیات و ویژگیهای ممتاز و قرآنی باشد، هر گونه ضعف و نقص در شخصیت دینی، قرآنی و اخلاقی «واعظ» کارایی نصحیت و وعظ را از رونق خواهد انداخت، با تحقیق و پژوهش در شخصیتهای ممتاز و اثر بخش قرآنی به خوبی میتوان شاخصهایی را در زندگی آنها مشاهده کرد که تأثیر مستقیمی در نفوذ فکری، فرهنگی و تربیتی آنها در اجرایی کردن تکنیک موعظه دارد، از جمله این موارد عبارتند از:در تکنیک موعظه و نصیحت یکی از شاخصهای مهمی که موجب تأثیر گذاری و اثربخشی محتوی میشود، حسن فاعلی واعظ، صادق و عامل بودن اوست.
1-آگاهی، بینش و حکمت
اولین و مهمترین شاخصهای موفقیت در روند وعظ و نصیحت، برخورداری از عنصر آگاهی، بینش و حکمت است، هیچ کار مهمی بدون علم و آگاهی به سرانجام مطلوب منتهی نخواهد شد، انبیاء و اولیای الهی همواره سرآمدترین افراد در مقوله علم و دانش بودهاند، به طوری که رویکرد تبلیغی و تربیتی آنها هوشمندانه و حکیمانه بوده است. «وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ؛[1] ما به لقمان حکمت دادیم». به راستی آیا سخن انسانهای حکیم و فرزانه بیشتر مورد تبعیت و توجه قرار می گیرد یا افرادی که از علم و دانش و حکمت بهرهای ندارند، «هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ؛[2] بگو: «آیا کسانى که مىدانند با کسانى که نمىدانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر مىشوند!». این مهم ایجاب میکند که مربیان در جهت ارتقای علمی و بینشی خود بکوشند؛ چرا که این ابزار کارآمد و مفید موجب رویکرد هوشمندانه در رشد تربیتی خود و دیگران میشود.
2-صداقت و امین بودن
از جمله بایستهها و شایستههای اخلاقی و قرآنی واعظ نمونه بهرهمندی از عنصر و شاخص صداقت و درستی است. یکی از عوامل مهم اخلاقی که موجب موفقیت و پیروزی پیامبراکرم(صلی الله علیه و اله) در مسیر وعظ و تربیت اخلاقی جامعه اسلامی شد همین خصوصیت است، خدای متعال در معرفی شخصیتهای ممتاز قرآنی به این موضوع اشاره داشته و ایشان را با این ویژگی معرفی کرده است: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِدْریسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیًّا [3] و در این کتاب، از ادریس (نیز) یاد کن، او بسیار راستگو و پیامبر (بزرگى) بود.و ما او را به مقام والایى رساندیم».
3-خوش زبانی و خوش برخوردی
از جمله مواردی که موجب انزجار عمومی از موعظه و نصیحت شده، رویکرد غیرحرفهای و غیراخلاقمدارانه در حین اجرای آن بوده است، هر چند برخی افراد از سر دلسوزی و با رویکرد خیرخواهانه در جهت اصلاح دیگران مبادرت به موعظه و نصیحت آنها مینمایند، ولی هرگاه این نیت خیر، همراه با حسن فعلی و ظاهری نباشد نمیتواند نتایج و دستاوردهای مطلوب را به دنبال داشته باشد؛ کما اینکه باری تعالی به پیامبر خود این چنین بیان میفرماید: «وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک؛[4] و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مىشدند». در راستای این شاخص و اصل مهم تربیتی در آیه دیگری باری تعالی میفرماید: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى؛[5] اما بنرمى با او سخن بگویید؛ شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد!».
4-عامل بودن
در تکنیک موعظه و نصیحت یکی از شاخصهای مهمی که موجب تأثیر گذاری و اثربخشی محتوی میشود، حسن فاعلی واعظ، صادق و عامل بودن اوست، در واقع واعظ و نصیحت کنندهای که به گفته و وعظی که میکند عامل نیست، باید در صداقت و باور او شک کرد، از این رو در مباحث امر به معروف و نیکی همواره روی موعظه غیر کلامی تأکید شده است.[6] و افرادی که تنها به دنبال اصلاح دیگران هستند و در عمل کردن به نکات اخلاقی از خود ضعف نشان میدهند مورد نکوهش قرار گرفتهاند: «کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ؛[7] نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنى بگویید که عمل نمىکنید».بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم کردار نیست
5- تواضع و نرمش
واعظ باید در مسیر تربیت اخلاقی دیگران بدور از هر گونه تکبر و خود بزرگبینی با نرمش و تواضع با متربی و مخاطبان برخورد و تعامل داشته باشد، یکی از اصول مهم موفقیت در تبلیغ و ترویج آموزههای دینی، رعایت این شاخص اخلاقی است، موضوعی که به خوبی در رفتار و رویکرد اجتماعی و تبلیغی سکانداران وعظ و نصیحت قابل مشاهده است، البته این نرمش و تواضع نباید منجر به زیر پا گذاشتن اصول و تساحل و تسامح در خصوص خطوط قرمز و اصلی باشد،«وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنین؛[8] ! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنین فرود آر!»
خصوصیات و الزامات محتوای
از دیگر ارکان موعظه و نصیحت، محتوی است. محتوی نیز برای تأثیرگذاری در مخاطب باید دارای شاخص و امتیازهای محتوایی باشد، از جمله این موارد عبارتند از: تناسب با نیاز مخاطب، مختصر و مفید باشد و خستگی به بار نیاورد؛ کما اینکه در منابع روایی از امام علی(علیه السلام) نقل شده است: «خَیْرُ الْـکَلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَمْ یُمِلَّ؛[9]بهترین سخن، آن است که قابل فهم و روشن و کوتاه باشد و خستگى نیاورد». سادگی و رسایی از جمله خصوصیاتی است که میتوان اشارات آن را در فرهنگ قرآن نیز مشاهده کرد: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؛[10] ما قرآن را براى تذکّر آسان ساختیم؛ آیا کسى هست که متذکّر شود؟!»، تداوم و تکرار وعظ، نیز از جمله مواردی است قرآن پژوهان به آن اشاره داشتهاند.[11]
آسیب ها و موانع تأثیر گذاری وعظ و موعظه
به طور کلی میتوان برای تکنیک موعظه و نصیحت موانع و آسیب هایی را برشمرد که در صورت بیتوجهی و ساده انگاری به آنها اثر گذاری این تکنیک اخلاقی را به حاشیه برده و فاقد تأثیر مثبت مینمایند، از جمله این موارد عبارتند از: 1-تکبر و غرور، چه در ناحیه موعظه کننده و چه از ناحیه مخاطب آسیب زا است، 2-جهل و نادانی، نفاق و دورویی و تزویر، 3-عدم توجه به زمان، مکان و موقعیت تخاطب، 4-ناهماهنگی در گفتار و رفتار واعظ، 5-تخریب و تضعیف کردن مخاطب، 6-تعصب و کینه ورزی، که مانع پذیرش حق می شود، 7-عدم پند و حق پذیری.پینوشتها:
[1]. سوره مبارکه لقمان، آیه 12.
[2]. سوره مبارکه زمر، آیه 9.
[3]. سوره مبارکه مریم، آیات 57-56.
[4]. سوره مبارکه آل عمران، آیه 159.
[5]. سوره مبارکه طه، آیه 44.
[6]. الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج ۲، ص ۱۰۵ ؛ محاسن، برقی، ج ۱، ص ۱۸.«کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیْرِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ؛امام صادق(علیه السلام) فرمود : با غیر از زبان دعوت کنندگان مردم به سوی خوبی باشید تا از شما تلاش و راستی و پرهیزکاری ببینند».
[7]. سوره مبارکه صف، آیه 3.
[8]. سوره مبارکه حجر،آیه 88.
[9]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص210، ح4053.
[10]. سوره مبارکه قمر، آیه 17.
[11]. ر.ک: محمد رضا قائمی مقدم، روشهای تربیتی در قرآن کریم، ج1، ص107
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}